tisdag 29 november 2011

Fylld, vändbar förvaringskorg

Till marknaden sydde jag upp ett helt gäng med doftpåsar som fylldes med lavendel som jag skördat från trädgården i somras och torkat. Små påsar i ljuva färger.

Sydde upp vetevärmare/vetekylare av mindre storlek, som kan användas tex vid migrän eller om man slår sig. Även här är det vackra tyger i grövre bomullstyg.

Jag bakade saffransbiscotti med mandel i, jättegoda små skorpor som paketerades i småpåsar. 

Detta la jag i de vändbara förvaringskorgarna. Ingen korg är den andra lik, så det borde finnas en för alla.

Lite starkare färger
 Dovt gröna färger

Lite mer åt shabby chic-hållet, som min syster Anna skulle sagt. 

Alla korgar packades in i cellofan, med band och stickers på.

9 kommentarer:

Ulrica sa...

Åh vad fina!
känner mej lite tjatig med mina kommentarer om vad mycket fint du gör.
jag gjorde ett försök förut med att sy en sån förvaringskorg på "ditt" sätt men jag tror att jag fortsätter med att vändsy dom, fick inte till sömmen alls bra :(
å inget vliselin hade jag heller, därav den lite svajiga varianten :-p

måste nog inhandla lite vliselin :)

en till fråga ang mössor..
jag syr till lite vänner och bekanta men har nu börjat få beställingar. HJÄLP!
jag undrar hur man ska tänka ang. storlekarna.
Jag menar, vilka åldrar "ska kunna ha" en viss strlk?
diametern på en fodrad mössa, vad ligger den på i dom olika storlekarna?

jag har mall för mössa fr. strlk, 44 upp till nästan 60.
fasiken, jag tycker att det är svårt..
man kan ju inte hålla på att sy upp mössor för att domska få prova och sen köpa efter det..

tips på bra storleksmallar mottages gärna!

Kram!

Style by M.O.M. sa...

Ulrica,

Det är jätteskojigt när jag får så fina kommentarer, det värmer otroligt mycket ska du veta!

Skulle gärna se vad du syr också, har du någon blogg?

Ja, vliselin är bra att ha hemma, jag köpte en stor rulle på Stoff&Stil, mellantjockt mellanlägg tror jag att det var.

När jag får beställningar så ber jag dem ta mått på sina huvud. Då syr jag direkt efter den storleken. Jag har mönster i nästan alla stl, annars ritar jag upp ett nytt bara, i rätt stl.

Det är väldigt svårt att använda storlekstabeller, en del har väldigt litet och en del har väldigt stort huvud, så det går liksom inte att generalisera, tycker jag.

Har du mönster fr 44-60 är du väldigt väl utrustad tycker jag. Gör ett litet i typ 38-40 också, det kör jag för baby. De blir så söta, säljer bra!

När det gäller storlekarna så får jag en beställning på stl 54 så syr jag den 54 cm längst ner, ibland 53, beroende på om tyget är väldigt stretchigt.

Det är så jag jobbar och det brukar funkar bra. Under förutsättning att de som mätt har gjort ett korrekt jobb ;)

Kram Karin

Ulrica sa...

Ja, jag har en blogg.
Men har inte lagt ut alls mycket ännu.. Du får adressen ändå :)

Jag får nog prova mej fram lite till med mössorna..
Det är ju i alla åldrar jag fått beställning på (kompis som jobbar på förskola)
man vill ju inte att det ska bli tokfel.
skulle det bli det så får man ju fixa till det efter.

jag får ju lite prestationsångest nu, haha! :)

längtar tills jag kommer hem och får plocka fram tygerna och börja!

Ulrica sa...

en sak till.
vad ska man tänka på när man gör ett mössmönster?

jag menar, om man har ett huvudmått på ca 48, vad blir det för storlek då?

jag mäter ofta diametern på mössan, när den ligger plant på bordet för att se om man är helt ute och cyklar eller så :)

Style by M.O.M. sa...

Jag tycker att man kan be om huvudmått på den som ska ha mössan. Då säkerställer man ju att det blir rätt.

Jättekul att du har fått beställningar! Ja, jag fick lite panik när jag fick mina första beställningar för ett år sedan, kommer det funka? Men det gjorde det. En del missöden, men då är det bara att åtgärda, kompensera och vara trevlig och bra, så löser sig det mesta.

Ska genast kika in på din blogg, vad roligt!

Kram

Style by M.O.M. sa...

När jag gör mönster så gör jag en plan yta (som är den delen som sitter i pannan) och andra sidan har "Taggarna", dvs toppen på mössan.

Den plana ytan gör jag lika lång som måttet på huvudet. Ibland 1/2 cm större, beroende på stretchet i tyget/sömsmån. Men är det väldigt stretchigt så gör lika stort som huvudmåttet, då behöver man ingen sömsmån.

Lycka till!

Jennieshemochhjartan sa...

Så mycket fint, som alltid!! Kram J.

Alla kan sy sa...

Vart köper du fyllningen till vetevärmarna? Jag har haft i tankarna att sy egna vetevärmare, men det har blivit nedprioriterat, när jag inte har vetet.

Jättefina paket med både brödkorg och saker i. Kan tänka att de gick åt bra på julmarknaden. Vad tog du för dem?

Style by M.O.M. sa...

Jag fyller vetevärmarna med helt vete som jag köpt på stor (tror att det är typ 20 liter eller något) på Granngården.

Tack snälla för fina ord! Jag tog 180 kr/korg. Lite underpris egentligen, men det är svårt att ta för mkt på en marknad.

/Karin