tisdag 22 november 2011

Bröd- och förvaringskorgar

Syr för fullt inför julmarknaden på lördag. Bröd- och förvaringskorgar som är vändbara är under produktion. Först vliselin på insidan, sedan sys de ihop en och en.

Sedan parar jag ihop dem två och två så man kan vända dem och ha två snygga korgar att välja mellan.

Sedan syr jag ihop dem upptill och viker ner kanten. Voilà, snyggt och praktiskt. Nu ska jag sy vetevärmare och doftkuddar som ska läggas i korgarna, tillsammans med lite annat som passar bra. Cellofan runtom och en fin gåbortpresent eller julklapp är fixad!

Hoppas på stor försäljning av dessa på lördag eftersom jag hittills gjort 24 stycken klara. Återstår att se dock...


6 kommentarer:

Jennieshemochhjartan sa...

Oj vad mycket fint du sytt! Jag har tappat fotfästet med symaskinen lite. Kanske kommer den igen snart.. Nu är det så mkt inför jul, födelsedagar osv. Kram Jennie

Style by M.O.M. sa...

Tack snälla Jennie, ja, det blev en hel drös med korgar. Några är inte sydda ännu, men jag avvaktar lite.

Idag har jag sytt doftpåsar till alla korgar och håller på med vetevärmare.

Ska bli som ett litet "kit" med cellofan runtom, en "gå-bort-present" helt enkelt!

Hoppas du snart kommer ifatt med syendet, det går i perioder, sen behöver man pausa lite.

Kram Karin

Ulrica sa...

Oj vad många fina!
Men en fråga, hur syr du ihop dom? Vändsyr du?

Style by M.O.M. sa...

Hej Ulrica!

Tack snälla för dina fina ord!
Jag syr två korgar.
Vänder den ena med rätsidan utåt, den andra med rätsidan inåt.
Sedan stoppar jag i den med rätsidan inåt inuti den andra och så syr jag ihop dem längst uppe när jag vikt in kanterna.

Enkelt och blir väldigt fint!

Ulrica sa...

nej.. nu försvann hela min kommentar..

Men jag tackar för tipset.
jag har vändsytt mina korgar men då fått ett fult "vändningshål"

ska nog härmapa efter din idé om det är ok :-p

en annan sak jag undrar över är, vad fodrar du dina mössor med? microfleece?

jag har provat med vanlig fleece, det blev fint men tjockt!

tack och ha en riktigt bra dag!
Ulrica

Style by M.O.M. sa...

Hej Ulrica!
Jag fodrar mina mössor med fleece, ibland köper jag fleece på Stoff&stil eller någon annan tygaffär.

Ibland hittar jag billiga fleecefiltar och det brukar fungera jättebra.

Jag tycker inte att det blir för tjockt. Kan nog vara microfleece som jag köpt.

Så klart att du kan göra på samma sätt som jag gör korgarna. Skicka gärna med en länk i nästa inlägg, om du har en blogg, det är roligt att se vad andra syr.

Kram Karin