fredag 5 november 2010

Tyger

Fick min leverans av tyger från JNY Design i veckan och blev genast inspirerad att provsy mössor. Så roligt!

Ritade eget mönster till denna flickmössan. Foder i vit fleece. Valde att göra kanten med overlocksöm istället för att vändsy den, jag kom på det lite sent :) En del justeringar till nästa gång, som att göra framsidan mot ansiktet lite bredare, vändsy den så man slipper sömmen och så tänkte jag sätta någon slags "tyngd" i tofsen.
Lägger upp fler mössor i shoppen så snart de är klara.
 
Körde igång med några dregglisar i samma mysiga tyg, fast i turkos och blått. Dessa är mer som en halsscarf för jag fodrade med vit fleece. Passar bättre till de små nu när det är kallt.

Det fick bli en mössa var och en halsscarf var. Babymössan är också egensnickrat mönster som behöver korrigeras lite för att inte bli för mycket "påvestil".

Kul med detta: det gick snabbt och blev väldigt bra och användbart, fast det var första försöken. Storasyster har redan fått beröm på förskolan.

Mindre kul: att kardborrebandet tog slut och jag inte hade köpt in någon tång för tryckknapparna ännu. De kardborreband som fanns var med klister på baksidan och nålen åkte ur maskinen hela tiden. Det gick, men var lite besvärligt. 

Extra kul: Prymtång är inhandlad efter en heldag på SyFestivalen så framöver blir det tryckknappar baktill på scarfarna!




Inga kommentarer: