tisdag 22 mars 2011

Det här med att test-sy kläder

När jag köpte min nya overlockmaskin så fick jag ett mönster på byxor av den snälla kvinnan. Sagt och gjort, jag skulle testa att sy dem. Jag använde en gammal klänning som skräptyg och mönstret var i storlek 90, det var mest för att få känslan av hur jag faktiskt skulle göra. De blev stora, långa och smala.

Eftersom jag var lite sugen på att prova på att sy muddbyxor till Gustaf, ritade jag om mönstret, kortade ner byxbenet och gjorde dem vidare. Sydde på muddar nertill och i midjan och klarade det på första försöket. Men byxorna då? Det som skulle bli vida, mjuka, gosiga muddbyxor blev smala stuprörsjeans i jerseytyg (jodå, använde fintyg, så klart!) med hög midja!


Gustafs annars så smälltjocka lår, ser väldigt tunna och pinniga ut, han till och med sträcker lite fint på vristerna. Kanske kan användas som gymnastikbyxor när han ska börja med redskapsgympa? :)  Dessa ska självklart sparas som minne av hur katastrofalt fula de blev :) 

Med ett halvt öga på Geckos tutorial och en radikal förändring av mitt egenritade muddbyxemönster lyckades jag faktiskt helt ok när jag försökte igen. Denna gången använde jag billiga t-shirts som jag köpt i storlek XXXL för 5 kr styck på XXL Sport för några månader sedan. Hittade ett brunt muddtyg som jag köpt stuvbit av på Stoff&Stil som varken är nougatfärg, Café latte eller någon annan snygg brun nyans, utan associeras till annat. Passar bra som testtyg med andra ord.

Nu blev de bra i längden och modellen, lite för stora i midjemudden, men det är ju ingenting att hänga upp sig på. Nog ser Gustaf lite mer avslappnad ut i dessa mjukbyxorna istället för de där andra där blodet nog skulle stannat om han haft dem på för länge?

2 kommentarer:

Loppan flyttar västerut... sa...

Men fniss vad roligt du skriver. O fina byxor på söt pojk!
Heja dej, kram

Style by M.O.M. sa...

:) Tack ska du ha! Jag ska köra lite fler testvarv innan det är ok på de där byxorna :)

/karin